Aktualności

Akademickie wykłady dla uczniów

21/03/2019

 Nowa odsłona współpracy Sosnowieckiego Parku Naukowo-Technologicznego z wyższymi uczelniami z regionu. Uczniów szkół średnich z Sosnowca zapraszamy na bezpłatne wykłady prowadzone przez naukowców z tych uczelni.

 - W semestrze letnim oferujemy młodzieży sześć wykładów. Cztery poprowadzą naukowcy z Politechniki, dwa z Humanitasa - zdradza Marta Gocyla z Sosnowieckiego Parku Naukowo-Technologicznego.

Przedstawiciele gliwickiej Politechniki opowiedzą m. in. o śladzie węglowym, informatyce w matematyce, robotyce mobilnej i pneumatyce. Naukowcy z sosnowieckiego Humanitasa i reklamie, sprzedaży konsumenckiej i zatrudnieniu.

W wykładach może wziąć udział nawet 120 osób. Zajęcia są bezpłatne. Odbywają się na terenie SPNT przy ul. Wojska Polskiego 8 w Sosnowcu.

 

Chęć udziału trzeba zgłosić:

Marta Gocyla

tel. 32-778-91-00 lub 577-205-100,

email: m.gocyla@arl.org.pl

 

 Program wykładów:

Termin do ustalnia: dr inż. Monika Hyrcza-Michalska - „Samochód a inżynieria wytwarzania”. 6 grup po 30 osób. Czas trwania 90-120 min.

 Termin do ustalania: dr inż. M. Szczygieł, dr inż. P. Kielan, dr. inż. M. Kciuk, dr inż. P. Kowol - „Robotyka mobilna, podstawy pneumatyki i materiałów SMART”, czas trwania: 3 godz. dla 60 uczestników.

24.04 - g. 11 i 12.15 - dr Mariusz Lekston - Zatrudnienie pracownicze i niepracownicze w prawie pracy. Jedna klasa 30 osób podzielone na 2 grupy.

24.04 - g. 11 i 12.15 - mgr Ewa Natkaniec - Sprzedaż konsumecka - nie daj się oszukać. Jedna klasa 30 osób podzielone na 2 grupy.

10.05, godz. 11 i 12 - dr inż. Anna Bluszcz, Ślad ekologiczny i ślad węglowy, czas trwania: 45 minut. 2 grupy po 30 osób.

10.05, godz. 10 i 11 - dr inż. Anna Manowska, Informatyka w matematyce, czas trwania: 45 min. 2 grupy po 30 osób.

5.06 - godz. 11 i 12.15 - dr Krystian Dudek - Abracadabra, czyli jak Amerykanie wymyślili reklamę. Jak na nią reagujemy. Jedna klasa 30 osób podzielone na 2 grupy.

5.06 - godz. 11 i 12.15 - Justyna Szreter - Etykieta w biznesie. Jedna klasa 30 osób podzielone na 2 grupy.

 

Tematy wykładów:

1) Samochód a inżyniera wytwarzania - zagadnienie inżynierii wytwarzania pojazdów: projektowania właściwości mechanicznych oraz użytkowych tworzyw konstrukcyjnych, doboru ich obróbki cieplnej, możliwości modyfikacji cech wytwarzanych stopów metali, wykorzystania nowoczesnych zaawansowanych stali wysokowytrzymałych (AHSS) w  konstrukcji pojazdów.

Konstruowanie i wytwarzanie samochodów to zdania obecnie intensywnie wspomagane komputerowo. Począwszy od etapu projektowania nowego modelu samochodu w programie graficznym typu CAD, poprzez projektowanie poszczególnych części i  podzespołów, sterowanie montażem, kontrolę jakości i  bezpieczeństwa. Aspekt innowacyjności i wspomagania komputerowego w wytwarzaniu pojazdów będzie stanowił podsumowanie wykładu i wyjście do dyskusji.

 

2) Robotyka - uczniowie szkół wezmą udział w zajęciach złożonych z trzech bloków. Pierwszy to programowanie robotów mobilnych - kołowych. W ramach zajęć uczniowie nauczą się podstaw programowania robotów, w tym programowanie podstawowych ruchów - jazda w przód, tył, skręt etc. oraz realizacja określonej trajektorii jazdy. Drugi blok to podstawy pneumatyki w ramach, którego uczniowie poznają podstawy budowania i sterowania prostych układów pneumatyki - np. imadło, prasa pneumatyczna etc. - sterowanych elektrycznie i pneumatycznie. Trzeci to materiały SMART gdzie w ramach zajęć uczniowie dowiedzą się co to jest ciecz magnetyczna, jakie są jej zastosowania oraz będą uczestniczyć w eksperymentach pokazowych z wykorzystaniem cieczy magnetycznych

 

3) Ślad ekologiczny - co oznacza pojęcie ecological footprint i carbon footprint? Czy wzrost gospodarczy ma jakieś ekologiczne granice? Cele Uczeń rozróżnia pojęcia śladu ekologicznego i śladu węglowego. Formułuje problemy wynikające z eksploatowania zasobów odnawialnych i nieodna wialnych; potrafi przewidzieć przyrodnicze i pozaprzyrodnicze przyczyny i skutki zakłóceń równowagi ekologicznej. Rozróżnia przyczyny zachodzących współcześnie globalnych zmian klimatu i ocenia rozwiązania podejmowane w skali globalnej i regionalnej. Forma zajęć: Wykład – prezentacja multimedialna.

 

4) Czym tak naprawdę jest etykieta w biznesie? - współczesny savoir-vivre to niezwykle praktyczne i przydatne normy obyczajowe, porządkujące nasze życie. Etykieta to po prostu zespół zachowań, stosowanych świadomie, aby okazać się w najwyższym stopniu profesjonalistą, człowiekiem z klasą, wzbudzającym szacunek, zaufanie, przekonania o solidności i uczciwości w działaniu, o szczerości, o szanowaniu swej i cudzej godności, o konsekwencji i stałości w wyznawaniu podstawowych wartości. Człowiekowi takiemu ufamy, lubimy przebywać w jego towarzystwie. Te wszystkie przymioty człowieka z klasą leżą w zasięgu naszej ręki! Wystarczy wyrobić w sobie lub umocnić kilkanaście cech i umiejętności.

Podstawowym elementem wiedzy w tym zakresie jest świadomość oddzielenia etykiety towarzyskiej od biznesowej. Tu właśnie pojawia się najwięcej nieporozumień…

 

5) Matematyka w informatyce - to dwa przedmioty, które są ściśle ze sobą związane. Nauka matematyki zwiększa zdolności logicznego myślenia i wpływa na kreatywność ucznia, a nauka informatyki pozwala rozwinąć pasję korzystania z dostępnych systemów informatycznych. Można to połączenie wykorzystać w przygotowaniu do egzaminu maturalnego. Celem warsztatów jest zapoznanie uczniów z możliwością wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do poszerzenia wiedzy matematycznej.

 

6) Zatrudnienie pracownicze i niepracownicze w prawie pracy - polskie prawo przewiduje zróżnicowany system prawnych podstaw świadczenia pracy. Ogólnie można określić, że zatrudnienie występuje w dwóch formach: pracowniczej oraz niepracowniczej. Powyższy podział na zatrudnienie pracownicze i niepracownicze nie wyczerpuje jednak całości zjawisk, jakie występują na współczesnym rynku pracy. Dlatego też temat zostanie rozwinięty na w/w warsztatach.

 

7) Sprzedaż konsumencka – nie daj się oszukać! - O sprzedaży konsumenckiej można mówić wówczas, gdy przedsiębiorca w zakresie działalności przedsiębiorstwa dokonuje sprzedaży rzeczy ruchomej (towaru konsumpcyjnego) konsumentowi. Sprzedaż konsumencka nie obejmuje sprzedaży energii elektrycznej, gazu i wody (chyba, że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub w określonej objętości). Nie obejmuje także sprzedaży egzekucyjnej i sprzedaży dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu sądowym.

Konsument, jako słabsza strona umowy ze względu na mniejszą siłę kontraktowania, podlega szczególnej ochronie, jednak w świecie agresywnej reklamy i zaawansowanych technik marketingowych i tak musi zachować wzmożoną czujność. Jak więc nie dać się oszukać?


Partnerzy: